Aquesta nit els Reis d’Orient deixaran moltes coses a les famílies de l’Olleria, deixaran coses diverses, com la societat que som. Els Reis portaran joguets, roba, discos, llibres, massatges, bonus regal, viatges sorpresa, balons, raquetes…. un fum de coses, vaja. I no discriminaran per raó de gènere, perquè, afortunadament, no hi ha regals per elles i regals per ells. Hi ha regals per a persones. I això els Reis d’Orient ho saben molt bé.

En canvi, al Regidor de Festes de l’Olleria, Juan Ricardo Ruano, i el seu Batle, Ramón Vidal, segurament els Reixos els porten carbó. Diguem, que merescut ho tenen, perquè la discriminació i mala gestió de la participació de dones i de les Festeres i Festers de Loreto a l’acte dels visirs dels Reis d’Orient així ho demostra.

Ja fa uns anys que va començar la col·laboració als actes de Nadal, i tot el que comporta, entre les Festeres i Festers de Loreto i la Regidoria de Festes de l’Ajuntament. Les i els membres d’aquesta entitat festera s’encarregaven d’organitzar i col·laborar amb la recollida de les cartes adreçades als Reis d’Orient. I la participació de les dones sempre ha estat un eix principal en aquesta festa de la infantesa (i de les famílies en general) perquè des de l’Ajuntament (a l’anterior legislatura) i des de l’associació pensàvem que els rols masculí i femení no havien d’estar associats a cap personatge (real o fictici) o inclús que no era precís que tingueren cap gènere associat.

I açò, malauradament, enguany no ha sigut així. Quan les Festeres i Festers de Loreto li van comunicar al Regidor de Festes que participarien dos dones i un home a la recollida de les cartes des de l’Ajuntament se’ls va comunicar que havien de ser només homes, que dones no. Aleshores les Festeres i Festers de Loreto no van acceptar aquesta discriminació i van demanar explicacions. La solució de l’Ajuntament va ser deixar les Festeres i Festers de Loreto fora de l’acte i, sembla que després, amb la por al cos, sí que van acceptar la participació d’una altra dona, però no de l’entitat festera.

I tot açò, per què? Quin missatge donem a la societat olleriana? Quines ganes tindran les associacions per col·laborar amb l’Ajuntament amb actes? Quina veu ha de tindre una persona per complir amb les il·lusions de la gent? És aquesta la manera de treballar la igualtat de gènere?

Fets com aquest deixen en evidència als que el provoquen. Només des d’una visió reduccionista, masclista i perillosament conservadora s’entén l’actuació del Regidor de Festes i defensada per l’alcalde. I, a més, demostren com l’actual equip de govern de l’Ajuntament de l’Olleria és un equip que treballa només per la foto, pel boato, però que en el fons treballar la igualtat de gènere no és una de les seues prioritats.

Des de Compromís volem donar suport, en particular, a les Festeres i Festers de Loreto en la seua tasca, i, en general, a totes les persones que treballen per la normalització i visibilitat de les dones a la vida pública.

Que els Reixos siguen generosos i justos aquesta nit.